STANDARDY I POLITYKA OCHRONY DZIECI W PRZEDSZKOLU
Podstawy prawne:
· Ustawa z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606)
· Ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 ze zm.)
· Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 6 września 2023 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „Niebieska Karta” (Dz. U. z 2023 r., poz. 1870)
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.) i przepisy wydane na jej podstawie
· Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 ze zm.).
ROZDZIAŁ 1
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Ilekroć mowa o:
1)
przedszkolu należy przez to rozumieć Publiczne Przedszkole Sióstr
Nazaretanek
im. Św. Józefa Opiekuna w Kaliszu
2) dyrektorze należy przez to rozumieć dyrektora Publicznego Przedszkola Sióstr Nazaretanek im. Św. Józefa Opiekuna w Kaliszu
3) dziecku należy przez to rozumieć wychowanka Publicznego Przedszkola Sióstr Nazaretanek im. Św. Józefa Opiekuna w Kaliszu;
4) krzywdzeniu dziecka należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbanie;
5) personelu należy przez to rozumieć każdego pracownika Publicznego Przedszkola Sióstr Nazaretanek im. Św. Józefa Opiekuna w Kaliszu, bez względu na formę zatrudnienia, współpracownika przedszkola, stażystę, wolontariusza, praktykanta lub inną osobę, która z racji pełnionej funkcji lub zadań w przedszkolu ma (nawet potencjalny) kontakt z dziećmi;
6) opiekunie dziecka należy przez to rozumieć rodzica lub opiekuna prawnego, a także rodzica zastępczego;
7) standardach należy przez to rozumieć normy określające podstawowe wymagania jakie musi spełnić przedszkole;
- interwencji prawnej należy przez to rozumieć zawiadomienie policji lub prokuratury
o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka lub zawiadomienie właściwego sądu rejonowego, wydziału rodzinnego i nieletnich o zagrożeniu dobra dziecka; - interwencji kryzysowej należy przez to rozumieć kompleks specjalistycznych działań, głównie o charakterze psychologicznym, powiązanych z innymi, np. socjalnymi, prawnymi, medycznymi, na rzecz dzieci oraz rodzin znajdujących się w sytuacji grożącej kryzysem, w kryzysie lub przewlekłych stanach kryzysowych.
§ 2.
1. Standardy ochrony dzieci to zasady dotyczące zabezpieczenia dzieci przed wszelkimi formami krzywdzenia, zaniedbania, wykorzystania czy przemocy.
2. Standardy ochrony dzieci określają:
1) zasady zapewniające bezpieczne relacje między dzieckiem a personelem przedszkola lub, a w szczególności zachowania niedozwolone wobec dzieci;
2) zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka;
3) procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”;
4) zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
5) zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu przedszkola do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
6) zasady i sposób udostępniania opiekunom oraz dzieciom standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
7)
osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach
zagrażających dziecku
i udzielenie mu wsparcia;
8) sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru dziecka;
9) wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między dziećmi, a w szczególności zachowania niedozwolone;
10) zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet;
11) procedury ochrony dzieci przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie;
12) zasady ustalania planu wsparcia dziecka po ujawnieniu krzywdzenia.
3. W standardach uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
4. Standardy sporządza się, mając na względzie konieczność ich zrozumienia przez dzieci.
5.
Przedszkole raz w roku ma obowiązek dokonywać udokumentowanej
oceny standardów
w celu zapewnienia ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności
z obowiązującymi przepisami.
6.
Przedszkole udostępnia standardy na swojej stronie
internetowej oraz wywiesza
w widocznym miejscu w swoim lokalu, w wersji zupełnej oraz skróconej,
przeznaczonej dla dzieci. Wersja skrócona zawiera tylko informacje istotne dla dzieci.
ROZDZIAŁ 2
STANDARDY OCHRONY DZIECI I ICH CHARAKTERYSTYKA
§ 3
Przedszkole ustala następujące standardy ochrony dzieci:
1) Polityka – Przedszkole ustanowiło i wprowadziło w życie Politykę ochrony dzieci przed krzywdzeniem jako akt wykonawczy do standardów;
2) Personel – Przedszkole monitoruje, edukuje i angażuje swoich pracowników w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci;
3) Procedury – W przedszkolu funkcjonują zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem oraz procedury zgłaszania podejrzenia i podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka;
4) Monitoring – Przedszkole monitoruje i okresowo weryfikuje zgodność prowadzonych działań z przyjętymi standardami ochrony dzieci.
§ 4
1. Standard „Polityka” oznacza, że:
1) dyrektor przedszkola zatwierdził dokument „Standardy i polityka ochrony dzieci”, odpowiada za ich wdrażanie i nadzorowanie;
2) Polityka ochrony dzieci to załącznik do standardów i jako akt wykonawczy jest realizacją wszystkich ustalonych dla przedszkola standardów;
3) Polityka ochrony dzieci jasno i kompleksowo określa zasady i procedury obowiązujące w przedszkolu, których celem jest ochrona dzieci przed krzywdzeniem;
4) „Standardy i polityka ochrony dzieci”, dotyczy całego zatrudnionego personelu bez względu na formę zatrudnienia oraz osoby współpracujące z przedszkolem i mające kontakt z dziećmi;
5)
dyrektor
przedszkola wyznaczył osobę odpowiedzialną za wdrażanie dokumentu,
o którym mowa w punkcie 1 oraz jej zadania;
6) „Standardy i polityka ochrony dzieci” są opublikowane i szeroko promowane wśród personelu, rodziców i dzieci.
2. Standard „Personel” oznacza, że:
1) w ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi oraz ich kompetencje;
2) przedszkole pozyskuje na temat personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i odpowiednio do potrzeb z rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności;
3)
określone
są zasady bezpiecznych relacji całego personelu przedszkola z dziećmi, w tym
wskazujące, jakie zachowania w przedszkolu są niedozwolone, a jakie pożądane
w kontakcie z dzieckiem;
4) personel wdraża i nadzoruje zasady bezpiecznych relacji dziecko-dziecko;
5) przedszkole zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci,
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia dziecka,
- odpowiedzialności prawnej personelu dotyczącej obowiązku podejmowania interwencji,
- procedury „Niebieskiej Karty”;
- cały personel pedagogiczny przedszkola pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, posiada materiały i środki oraz podejmuje działania na rzecz edukacji:
- dzieci na temat praw dziecka oraz ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem,
b) opiekunów dzieci na temat praw dziecka, wychowania dzieci bez przemocy oraz chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem,
3. Standard „Procedury” oznacza, że:
1) przedszkole wypracowało zasady ochrony dzieci przed krzywdzeniem;
2)
przedszkole
wypracowało procedury, które określają jakie działanie należy podjąć
w sytuacji krzywdzenia dziecka lub posiadania informacji na ten temat oraz w
sytuacji zagrożenia jego bezpieczeństwa ze strony personelu, opiekunów,
rówieśników i osób obcych;
3)
ustalono
osobę odpowiedzialną za przyjmowanie i dokumentowanie zgłoszeń
o zdarzeniach zagrażających dziecku oraz składanie zawiadomień o podejrzeniu
popełnienia przestępstwa na szkodę dziecka, w tym osoby odpowiedzialne za
wszczynanie procedury „Niebieskiej Karty”;
4) w przedszkolu ustalono osoby odpowiedzialne za udzielanie poszkodowanym dzieciom odpowiedniego wsparcia oraz sposób dokumentowania tych czynności;
5) w przedszkolu wyeksponowane są informacje dla dzieci na temat możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numery bezpłatnych telefonów zaufania.
4. Standard „Monitoring” oznacza , że:
1) „Standardy i polityka ochrony dzieci” są analizowane raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji będących zagrożeniem bezpieczeństwa dzieci, oraz w miarę potrzeb aktualizowane i doskonalone;
2) analizy „Standardów i polityki ochrony dzieci” dokonuje powołany przez dyrektora zespół ds. standardów ochrony dzieci składający się z przedstawicieli pracowników pedagogicznych, w tym specjalistów i niepedagogicznych oraz opiekunów dzieci.
3) dokonując analizy uwzględnia się głos dzieci;
4)
zespół
ds. standardów ochrony dzieci przygotowuje krótki raport zawierający wnioski
i rekomendacje dotyczące doskonalenia działań na rzecz ochrony dzieci przed
krzywdzeniem i przedstawia dokument dyrektorowi przedszkola;
5)
w miarę
potrzeb zespół w uzgodnieniu z dyrektorem dokonuje zmian w „Standardach
i polityce ochrony dzieci”.
ROZDZIAŁ 3
WDRAŻANIE, MONITOROWANIE I AKTUALIZACJA STANDARDÓW OCHRONY DZIECI
§ 5
1. Strategia wdrożeniowa standardów to proces obejmujący następujące elementy:
1) powołanie przez dyrektora przedszkola zespołu ds. standardów ochrony dzieci składającego się z przedstawicieli nauczycieli, specjalistów, w tym psychologa, pracowników niepedagogicznych i opiekunów dzieci. Zadaniem zespołu jest opracowanie kompleksowego dokumentu „Standardy i polityka ochrony dzieci”;
2) analiza, zatwierdzenie i podpisanie „Standardów i polityki ochrony dzieci” przez dyrektora i przedstawiciela rady rodziców.
3) wdrożenie całego dokumentu „Standardy i polityka ochrony dzieci” poprzez wydanie odpowiedniego zarządzenia dyrektora zobowiązującego do zapoznania się z tym dokumentem i bezwzględnego stosowania przez personel i wszystkie osoby mające kontakt z dziećmi;
4) przygotowanie personelu do stosowania zasad i procedur ustalonych w „Polityce ochrony dzieci”;
5) upowszechnianie „Standardów i polityki ochrony dzieci”;
6) realizacja w codziennej praktyce zasad i procedur ustalonych w „Polityce ochrony dzieci”;
7) okresowa analiza realizacji „Standardów i polityki ochrony dzieci” oraz w miarę potrzeb modyfikacja działań.
2. „Polityka ochrony dzieci w przedszkolu” jako akt wykonawczy ustalonych standardów stanowi załącznik nr 1.
§ 6
1. Za przygotowanie personelu do stosowania standardów oraz zasad i procedur opisanych w „Polityce ochrony dzieci” odpowiada wyznaczona przez dyrektora osoba tj. koordynator ds. standardów ochrony dzieci.
2. Koordynator ds. standardów ochrony dzieci odpowiada także za nadzór nad realizacją zasad i procedur ustalonych w „Polityce ochrony dzieci”, w tym działania interwencyjne.
3.
Osoba, o której mowa w ust. 1 otrzymuje od dyrektora pisemną
informację
o przydzielonych zadaniach. Do zadań koordynatora ds. standardów ochrony dzieci
należy:
1) przekazanie wszystkim osobom należącym do personelu przedszkola treści „Standardów i polityki ochrony dzieci” w formie elektronicznej;
- zapoznawanie na bieżąco osób współpracujących z
przedszkolem i mających kontakt
z dziećmi z treścią „Standardów i polityki ochrony dzieci”; - zebranie indywidualnych oświadczeń o zapoznaniu i stosowaniu zapisów „Standardów i polityki ochrony dzieci” od wszystkich osób, o których mowa w ust. 3 pkt. 1 i 2. Treść oświadczenia stanowi załącznik nr 2;
4) przeprowadzenie szkoleń i warsztatów dla personelu na temat praktycznego stosowania zasad i procedur opisanych w polityce ochrony dzieci, a w szczególności:
a) poprawnych relacji personel-dziecko i dziecko-dziecko,
b) rozpoznawania czynników ryzyka i symptomów krzywdzenia dzieci,
- zasad i procedur podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia lub faktu krzywdzenia dziecka;
5) udzielanie konsultacji i porad personelowi
przedszkola w sytuacjach wątpliwości
i problemów w stosowaniu ustalonych zasad i procedur;
6) przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu krzywdzenia dziecka i podejmowanie działań interwencyjnych zgodnie z „Polityką ochrony dzieci”;
7) przygotowanie i przedstawienie dyrektorowi informacji o realizacji swoich zadań do końca każdego roku szkolnego
8) udział w pracach zespołu ds. standardów ochrony dzieci;
9) prowadzenie dokumentacji takiej jak:
a)
zbiór oświadczeń personelu przedszkola i osób mających
kontakt z dziećmi
o znajomości i stosowaniu „Standardów i polityki ochrony dzieci”,
b) plany szkoleń i listy obecności na szkoleniach,
c) rejestr porad i konsultacji dla personelu,
d) dokumentacja prowadzenia interwencji, o której mowa w § 10 ust. 2 „Polityki ochrony dzieci”, tym z wykorzystaniem załączników nr 3 i 4,
e) informacja o realizacji zadań.
§ 7
1. Wdrażanie działań dotyczących „Standardów i polityki ochrony dzieci” podlega okresowej analizie i w miarę potrzeb modyfikacji.
2. Za monitorowanie oraz analizę wdrażania „Standardów i polityki ochrony dzieci” odpowiada powołany przez dyrektora zespół ds. standardów, o którym mowa w § 5 ust. 1 pkt 1.
- Zespół przeprowadza wśród personelu i rodziców ankietę monitorującą poziom realizacji standardów i polityki ochrony dzieci. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 5.
- Zespół dokonuje
opracowania wypełnionych ankiet i sporządza na tej podstawie raport
z monitoringu zawierający wnioski i rekomendacje, który przekazuje dyrektorowi do końca każdego roku szkolnego. - Zespół, po uzgodnieniu z dyrektorem wprowadza do „Standardów i polityki ochrony dzieci” niezbędne zmiany w terminie 14 dni od oddania dyrektorowi raportu.
ROZDZIAŁ 4
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 8
- Treść
dokumentu „Standardy i polityka ochrony dzieci” wraz załącznikami uzgodniono
z Radą Rodziców przedszkola. - „Standardy i polityka ochrony dzieci” wchodzą w życie z dniem 15.02.2024 r.
- Ogłoszenie treści „Standardów i polityki ochrony dzieci” następuje poprzez umieszczenie na stronie internetowej oraz wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie przedszkola, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
……………………………………………………. ………………………………………………
Podpis przedstawiciela Rady Rodziców Podpis dyrektora
Załącznik nr 1
POLITYKA OCHRONY DZIECI W PRZEDSZKOLU
Zbiór zasad i procedur
ROZDZIAŁ 1.
Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu przedszkola
§ 1
- Przedszkole w toku rekrutacji pozyskuje niezbędne dane osobowe personelu oraz informację o miejscu zamieszkania, w tym osób pracujących na podstawie umowy zlecenie oraz wolontariuszy, stażystów, praktykantów, także osób, które wykonują inne zadania w przedszkolu tak, by móc sprawdzić ich w rejestrach, o których mowa w ust. 3 .
- W ramach rekrutacji członków personelu pracujących z dziećmi prowadzona jest ocena przygotowania kandydatów do pracy z dziećmi, w tym kwalifikacje odpowiednie do zajmowanego stanowiska lub kompetencje i uprawnienia do realizacji innych zadań.
- Przedszkole uzyskuje o każdym członku personelu dane z Rejestru Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym oraz informacje z Krajowego Rejestru Karnego i ewentualnie rejestrów karalności państw trzecich w zakresie określonych przestępstw (lub odpowiadających im czynów zabronionych w przepisach prawa obcego) lub w przypadkach prawem wskazanych oświadczenia o niekaralności.
- W przypadku osób takich jak np. fotograf, kamerzysta, członkowie grupy teatralnej firma zakład, który deleguje pracowników do wykonania tych prac na terenie przedszkola może w uzgodnieniu z dyrektorem wystawić pisemne oświadczenie, iż te osoby były sprawdzone w rejestrach, o których mowa w ust. 3 i mogą wykonywać powierzone im zadania.
ROZDZIAŁ 2
Zasady bezpiecznej relacji personel – dziecko
§ 2
- W przedszkolu dyrektor powierza dzieci bezpośredniej opiece nauczycieli, których wspiera w tym zakresie pozostały personel.
- Personel traktuje dzieci z szacunkiem oraz uwzględnia ich godność i indywidualne potrzeby.
- Personel traktuje dzieci równo bez względu na ich płeć, sprawność lub niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd.
- W przedszkolu
przestrzegana jest konwencja o prawach dziecka. Przedszkole uznaje, iż dziecko
wymaga specjalnej opieki i ochrony ze strony dorosłych, w tym personelu
przedszkola. Dziecko ma niepodważalne prawa, które mają mu zapewnić odpowiednie
warunki życia, rozwój osobowości i samorealizacji. Personel przedszkola dba,
aby respektowane były prawa dzieci do:
- bezpiecznych i higienicznych warunków;
- korzystania z posiłków i zaspokajania łaknienia;
- poszanowania ich godności osobistej i nietykalności;
- akceptacji i szacunku;
- zabawy jako podstawowej formy aktywności;
- właściwie zorganizowanego procesu opieki, wychowania oraz nauczania-uczenia się zgodnie indywidualnymi potrzebami i możliwościami;
- wyrażania własnych myśli, pragnień i potrzeb;
- aktywności i wyrażania swoich inwencji twórczych;
- bezkonfliktowego rozwiązywania problemów;
- pozytywnego wzmacniania przez dorosłych;
- spokoju i wypoczynku;
- ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej bądź psychicznej;
- życzliwego i podmiotowego traktowania w procesie wspomagania rozwoju
i edukacji;
- korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
- jasnego przekazu komunikatów i oczekiwań oraz czytelnych zasad.
- Przedszkole pomaga zrozumieć, że funkcjonowanie w grupie przedszkolnej to prawa, ale także obowiązki. Dzieci mają obowiązek:
- przestrzegać zawartych umów dotyczących sposobu zachowania, w tym zasad bezpieczeństwa;
- słuchać i reagować na polecenia nauczyciela;
- szanować mienie przedszkola;
- zachowywać porządek i czystość;
- zgodnie współdziałać w zespole;
- szanować prawa innych, w tym do zabawy;
- szanować wytwory pracy innych;
- stosować formy grzecznościowe;
- akceptować indywidualność każdego dziecka, w tym dziecka niepełnosprawnego;
- przestrzegać zakazu opuszczania sali bez zgody nauczyciela lub innych osób dorosłych;
- polubownie rozwiązywać konflikty;
- dbać o swój wygląd;
- informować nauczyciela o oczekiwaniach,
potrzebach, problemach
i niebezpieczeństwach. - W przedszkolu nie wolno stosować wobec dzieci żadnych zabiegów lekarskich bez zgody ich rodziców, poza nagłymi przypadkami bezpośrednio ratującymi życie dziecka.
§ 3
- Nauczyciele,
którym powierzono dzieci tworzą klimat wychowawczy zapewniający bezpieczeństwo
psychiczne – każde dziecko wie, że może podejść i porozmawiać
z nauczycielem, zgłosić problem. - Komunikaty bądź działania wobec dziecka są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych dzieci.
- W komunikacji z dziećmi personel zachowuje cierpliwość i szacunek:
- uważnie słucha dzieci i udziela im odpowiedzi adekwatnych do ich wieku i danej sytuacji;
- nie wolno personelowi:
- zawstydzać, upokarzać, lekceważyć i obrażać dziecka,
- krzyczeć do dziecka w sytuacji innej niż pilne zdarzenie dotyczące bezpieczeństwa dziecka lub innych dzieci,
- ujawniać informacji wrażliwych dotyczących dziecka wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych dzieci. Obejmuje to informacje na temat sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej,
- zachowywać się w obecności dzieci w sposób niestosowny taki jak:
- używanie wulgarnych słów, gestów i żartów,
- czynienie obraźliwych uwag,
- nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej,
- wykorzystywanie wobec dziecka relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby).
- Jeśli dziecko jest niepełnosprawne w zakresie komunikowania się lub nie posługuje się językiem polskim specjaliści, w tym pedagog specjalny wspólnie z nauczycielami oddziału ustalają alternatywne metody komunikacji (AAC) takie jak np. Makaton, piktogramy, czy system kolorowych symboli (PCS).
- Jeśli pojawi się konieczność porozmawiania z dzieckiem na osobności, należy zostawić uchylone drzwi do pomieszczenia i zadbać, aby być w zasięgu wzroku innych. Można też poprosić drugiego pracownika o obecność podczas takiej rozmowy.
- Personel powinien zapewnić dzieci, że jeśli czują się niekomfortowo w jakiejś sytuacji, wobec konkretnego zachowania czy słów, mogą o tym powiedzieć nauczycielowi lub wskazanej osobie i mogą oczekiwać odpowiedniej reakcji.
- Personel podejmując decyzje dotyczące dziecka, powinien poinformować je o tym i starać się brać pod uwagę jego oczekiwania.
§ 4
- Personel szanuje prawo dziecka do prywatności. Jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić dziecko, należy wyjaśnić mu to najszybciej jak to możliwe.
- Podczas
codziennej pracy z dziećmi personel powinien szanować wkład dzieci
w podejmowane działania i starania w dążeniu do celu. - Nie wolno
personelowi nawiązywać z dzieckiem jakichkolwiek relacji romantycznych lub
seksualnych ani składać mu propozycji o nieodpowiednim charakterze. Obejmuje to
także seksualne komentarze, żarty, gesty oraz udostępnianie dzieciom treści
erotycznych
i pornograficznych bez względu na ich formę. - Nie wolno personelowiutrwalać wizerunku dziecka (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych.
- Nie wolno personelowi:
- proponować dzieciom alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji, jak również używać ich w obecności dzieci;
- przyjmować pieniędzy ani prezentów od dziecka ani opiekunów dziecka, za wyjątkiem okazjonalnych podarków lub kwiatów związanych ze świętami w roku szkolnym;
- wchodzić w relacje jakiejkolwiek zależności wobec
dziecka lub opiekunów dziecka oraz zachowywać się w sposób mogący sugerować
innym istnienie takiej zależności
i prowadzący do oskarżeń o nierówne traktowanie bądź czerpanie korzyści majątkowych i innych. - Wszystkie ryzykowne sytuacje, które obejmują zauroczenie dzieckiem przez pracownika lub pracownikiem przez dziecko, muszą być raportowane dyrektorowi. Jeśli pracownik jest ich świadkiem musi reagować stanowczo, ale z wyczuciem, aby zachować godność osób zainteresowanych.
§ 5
- Każde przemocowe działanie wobec dziecka jest niedopuszczalne. Personelowi przedszkola nie wolno:
- bić, szturchać, popychać ani w jakikolwiek sposób naruszać integralności fizycznej dziecka;
- dotykać dziecka w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;
- podejmować aktywności takiej jak łaskotanie, udawane walki z dziećmi czy brutalne zabawy fizyczne.
- Istnieją sytuacje, w których fizyczny kontakt z dzieckiem może być stosowny i spełnia zasady bezpiecznego kontaktu jeśli:
- jest odpowiedzią na potrzeby dziecka w danym momencie np. ze względu na smutek dziecka, tęsknotę za opiekunem;
- jest ochroną przed upadkiem, atakiem lub inną szczególną sytuacją np. w sytuacji napadu złości i fizycznej agresji oraz zachowań zagrażających dziecku lub innym dzieciom;
- jest sposobem na realizację zaleceń wynikających z orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego lub ściśle wiąże się z pracą i metodami terapeutycznymi oraz zostało to omówione z opiekunami dziecka.
- Personel
kieruje się zawsze swoim profesjonalnym osądem, słuchając, obserwując
i odnotowując reakcję dziecka oraz pytając je o zgodę na kontakt fizyczny (np. przytulenie), za wyjątkiem sytuacji, o których mowa w ust. 2 pkt 2 i 3. - Personel musi zachować szczególną ostrożność wobec dzieci, które doświadczyły nadużycia i krzywdzenia, w tym seksualnego, fizycznego bądź zaniedbania. Takie doświadczenia mogą czasem sprawić, że dziecko będzie dążyć do nawiązania niestosownych bądź nieadekwatnych fizycznych kontaktów z dorosłymi. W takich sytuacjach personel musi reagować z wyczuciem, jednak stanowczo i pomóc dziecku zrozumieć znaczenie osobistych granic.
- Kontakt
fizyczny z dzieckiem nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się
z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy. Jeśli członek personelu będzie świadkiem nieprawidłowych zachowań i sytuacji ze strony innych dorosłych lub dzieci, zawsze musi poinformować o tym dyrektora lub podjąć działania zgodnie z obowiązującą procedurą interwencji. - W sytuacjach wymagających czynności pielęgnacyjnych i higienicznych wobec dziecka, personel unika innego niż niezbędny kontaktu fizycznego z dzieckiem. Dotyczy to zwłaszcza pomagania dziecku w ubieraniu i rozbieraniu, jedzeniu, myciu i w korzystaniu z toalety. Personel powinien dążyć do tego, aby w miarę możliwości w każdej z czynności pielęgnacyjnych i higienicznych asystowała mu inna osoba z przedszkola.
- Kontakt
personelu z dziećmi powinien odbywać się wyłącznie w godzinach pracy
i dotyczyć celów edukacyjnych lub wychowawczych. - Nie wolno personelowi:
- zapraszać dzieci do swojego miejsca zamieszkania ani spotykać się z nimi poza godzinami pracy. Obejmuje to także kontakty z dziećmi poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych).
- jeśli zachodzi taka konieczność, właściwą formą komunikacji z dziećmi i ich opiekunami poza godzinami pracy są kanały służbowe (e-mail, telefon służbowy).
- jeśli zachodzi konieczność spotkania z dziećmi poza godzinami pracy, należy poinformować o tym dyrektora, a opiekunowie dzieci muszą wyrazić zgodę na taki kontakt.
- utrzymywanie relacji towarzyskich lub rodzinnych (jeśli dzieci i opiekunowie dzieci są osobami bliskimi wobec personelu) wymaga zachowania poufności wszystkich informacji dotyczących innych dzieci i ich opiekunów.
ROZDZIAŁ 3
Zasady bezpiecznej relacji dziecko-dziecko
§ 6
- Nauczyciele przedszkola muszą zapewnić dzieciom pełne poczucie bezpieczeństwa, w tym psychicznego oraz odpowiadają za relacje dziecko-dziecko. Wspiera ich w tym pozostały personel.
- Przedszkole
ma ustalony katalog wartości wyznaczający planową pracę wychowawczą personelu
pedagogicznego tj. prawda, piękno, szacunek, współdziałanie, akceptacja
i tolerancja, odpowiedzialność, przyjaźń, miłość, zdrowie, przyroda, ojczyzna. - Nauczyciele poprzez tematy kompleksowe i sytuacje wychowawcze wyjaśniają dzieciom te wartości, uczą ich rozumienia i stosowania. Planowy proces wychowawczy wspomagany jest m.in. tekstami literackimi, bajkoterapią i formami teatralnymi.
- Nauczyciele poprzez zabawy kształtują inteligencję emocjonalną w zakresie rozpoznawania własnych emocji oraz emocji innych dzieci oraz radzenia sobie z nimi, kształtują świadomość siebie – swoich zainteresowań, upodobań, woli, wzmacniają samoocenę, uczą zasad bycia w grupie.
- W grupach przedszkolnych na początku roku szkolnego zawierane się umowy dotyczące zachowania i sposobów postępowania – wspólnie z dziećmi wypracowuje się kodeksy przedszkolaka, które są znane dzieciom i przez nich akceptowane.
- Normy zawarte w kodeksach wynikają z poznawanych i wyjaśnionych dzieciom wartości, w tym dotyczą relacji dziecko-dziecko. Dziecko powinno w relacjach z innymi dziećmi przestrzegać m.in. takich norm jak:
- zgodnie bawię się z innymi, nigdy nie szarpię, nie biję nikogo;
- staram się być miły dla innych i nie robię nikomu przykrości,
- nie przezywam dzieci i nie wyśmiewam się z nikogo;
- pomagam innym dzieciom;
- okazuję zrozumienie dla niepełnosprawności oraz odmiennego wyglądu, kultury, wyznania.
- jeśli na coś się nie zgadzam, to mówię o tym otwarcie;
- jeśli
pojawi się problem lub konflikt, to negocjuję rozwiązanie lub proszę nauczyciela
o pomoc w rozwiązaniu sporu. - Nauczyciele nadzorują relacje fizyczne i psychiczne pomiędzy dziećmi, natychmiast reagują w sytuacji dostrzeżonej nieprawidłowości.
- W sytuacji zachowań niezgodnych z ustaleniami kodeksu, w tym zachowań agresywnych, form dyskryminacji czy wykluczania innego dziecka, nauczyciel podejmuje się następujące działania:
- rozmowa z dzieckiem – opisanie zachowania, odwołanie do kodeksu grupowego w celu ustalenia poprawnego zachowania, uzyskanie od dziecka informacji o zrozumieniu przebiegu rozmowy i oczekiwań nauczyciela;
- doprowadzenie do rozwiązania konfliktu między dziećmi poprzez wspólny opis zdarzenia przez obydwie strony, nazwanie wzajemnych emocji, negocjowanie rozwiązania między stronami konfliktu;
- jeśli zachowanie wychowanka wiąże się z uszkodzeniem ciała innego dziecka, poinformowanie rodziców dziecka poszkodowanego, rozmowa z opiekunami dziecka będącego sprawcą, zgłoszenie sytuacji dyrektorowi;
- obserwacja zachowania dziecka przez nauczyciela w celu
egzekwowania ustaleń
i zapewnienia bezpieczeństwa innym dzieciom; - jeśli tego wymaga sytuacja nauczyciel prosi o obserwację zachowania dziecka lub sytuacji wychowawczej w grupie przez psychologa lub pedagoga i pomoc w ustaleniu strategii postępowania, szczególnie w przypadku powtarzających się sytuacji kryzysowych;
- wdrożenie ustaleń i wskazówek psychologa lub pedagoga i wspólne monitorowanie sytuacji w toku bieżącej pracy;
- ustalenie przez nauczyciela przyczyny powtarzających się zachowań
niepożądanych,
w tym agresywnych dziecka we współpracy z opiekunami, psychologiem, pedagogiem
i dyrektorem; - podjęcie przez nauczyciela ustaleń z rodzicami dziecka agresywnego zmierzające do niwelowania zachowań trudnych we współpracy z psychologiem lub pedagogiem, ewentualnie dyrektorem;
- założenie przez nauczyciela karty indywidualnych zachowań i motywowanie dziecka do zachowań pożądanych we współpracy z psychologiem lub pedagogiem i opiekunem dziecka;
- w przypadku dziecka niepełnosprawnego działania podejmowane są w ścisłym kontakcie z pedagogiem specjalnym.
- Opiekunowie dziecka są zobowiązani do niezwłocznego informowania
nauczyciela
o niepokojących zdarzeniach dotyczących ich dziecka, które zdaniem rodziców miały miejsce w przedszkolu, w celu wyjaśnienia i podjęcia działań. W rozwiązywaniu sytuacji trudnych nauczyciele współpracują z opiekunami, specjalistami zatrudnionymi
w przedszkolu oraz dyrektorem.
ROZDZIAŁ 4.
Zasady i procedury interwencji w przypadku krzywdzenia dziecka
§ 7
- Personel przedszkola posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na dobrostan dziecka oraz czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci.
- W przypadku podjęcia przez personel przedszkola podejrzenia, że dziecko jest krzywdzone, osoba ta ma obowiązek sporządzenia podpisanej przez siebie notatki dotyczącej tej sytuacji ze wskazaniem dziecka, krótkiego opisu i daty oraz przekazania tej informacji do koordynatora ds. standardów ochrony dzieci.
- Koordynator ds. standardów ochrony dzieci jest odpowiedzialny za przyjmowanie zgłoszeń o podejrzeniu krzywdzenia dziecka oraz zdarzeniach zagrażających dziecku, a także za udzielanie dziecku wsparcia. Osoba ta prowadzi kartę każdej interwencji – załącznik nr 3 oraz rejestr interwencji – załącznik nr 4.
- Koordynator
ds. standardów ochrony dzieci wzywa opiekunów dziecka, o którym mowa
w ust. 2 i informuje ich o podejrzeniu oraz domaga się informacji oraz wyjaśnień. Informacje na temat spotkania są wpisane do karty interwencji. - Na podstawie informacji uzyskanych od opiekunów koordynator podejmuje decyzję dotyczącą dalszych działań, w tym jeśli uzna to za uzasadnione informuje dyrektora.
- Koordynator ds. standardów ochrony dzieci może podjąć decyzję o przygotowaniu przez zespół planu pomocy dziecku.
- Plan pomocy dziecku powinien zawierać wskazania dotyczące:
- działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dziecka;
- działań w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla opiekunów;
- działania jakie powinny być realizowane w rodzinie tego dziecka;
- osoby odpowiedzialne za realizację tych działań;
- ewentualne zgłoszenie podejrzenia krzywdzenia, w tym zaniedbania do odpowiedniej instytucji przez koordynatora ds. standardów ochrony dziecka.
§ 8
- W przypadkach podejrzenia poważnych zdarzeń np. dotyczących wykorzystywania seksualnego oraz znęcania się fizycznego i psychicznego, dyrektor powołuje zespół interwencyjny, w skład którego wchodzą: dyrektor, koordynator ds. standardów ochrony dziecka, specjaliści, nauczyciele oddziału do którego uczęszcza dziecko, określani dalej jako zespół interwencyjny.
- Zespół interwencyjny wzywa opiekunów dziecka na spotkanie wyjaśniające oraz w celu przedstawienia obowiązujących procedur. Informacje te są wpisane do karty interwencji.
- Dyrektor informuje opiekunów o obowiązku przedszkola zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji – prokuratura, policja, sąd rodzinny, ośrodek pomocy społecznej bądź przewodniczący zespołu interdyscyplinarnego w celu uruchomienia procedury „Niebieskiej Karty” – w zależności od zdiagnozowanego typu krzywdzenia i skorelowanej z nim interwencji.
- Po poinformowaniu opiekunów o ww. czynnościach, dyrektor lub koordynator ds. standardów ochrony dziecka składa zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do odpowiedniej instytucji, o której mowa w ust. 3.
- Działania przedszkola w ramach procedury „Niebieskiej Karty” są opisane w § 9.
- Zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku, spełniający wymogi określone w § 7 ust. 7.
- W przypadku, gdy podejrzenie krzywdzenia zgłosili opiekunowie dziecka, a podejrzenie to nie zostało potwierdzone, należy o tym fakcie poinformować opiekunów dziecka na piśmie.
- W przypadku każdej interwencji związanej z krzywdzeniem dziecka, personel przedszkola ma obowiązek zachować tajemnicę, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
§ 9
- Procedura „Niebieskie Karty”
obejmuje ogół czynności podejmowanych i realizowanych
w związku z uzasadnionym podejrzeniem zaistnienia przemocy w rodzinie. - Podejmowanie interwencji wobec
rodziny dotkniętej przemocą odbywa się w oparciu
o procedurę „Niebieskie Karty” i nie wymaga zgody osoby dotkniętej przemocą w rodzinie. - Przepisy prawa nakładają obowiązek prowadzenia procedury „Niebieskie Karty” także na przedszkole.
- Procedura wszczynana jest w sytuacji, gdy personel przedszkola w toku prowadzonych czynności zawodowych lub na podstawie innych źródeł powziął podejrzenia stosowania przemocy wobec dziecka lub członków jego rodziny lub w wyniku zgłoszenia dokonanego przez członka rodziny lub przez osobę będącą świadkiem przemocy w rodzinie.
- Za wszczęcie procedury na terenie przedszkola odpowiedzialny jest koordynator ds. standardów ochrony dziecka.
- Wszczęcie procedury rozpoczyna przeprowadzenie rozmowy z osobą krzywdzoną i w miarę możliwości osobą krzywdzącą oraz wypełnienie formularzy „Niebieska Karta — A i B”.
- W przypadku przemocy wobec dziecka rozmowa jest prowadzana w obecności
opiekuna
i psychologa, o ile koordynator nie jest psychologiem. - Jeżeli istnieje podejrzenie, że osobami stosującymi przemoc domową wobec dziecka są opiekunowie, działania w ramach procedury przeprowadza się w obecności innej pełnoletniej osoby najbliższej w otoczeniu dziecka np. dziadków.
- Rozmowę z dzieckiem lub jednym z opiekunów dziecka, co do których istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, przeprowadza się w warunkach gwarantujących swobodę wypowiedzi i poszanowanie godności tej osoby oraz zapewniających jej bezpieczeństwo.
- Koordynator ds. standardów ochrony dziecka:
- organizuje
niezwłocznie dostęp do pomocy medycznej, jeżeli wymaga tego stan
zdrowia dziecka lub innej osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest
dotknięta przemocą
w rodzinie; - zawiadamia policję;
- udziela opiekunowi dziecka, które jest krzywdzone lub sam opiekun jest krzywdzony lub jest świadkiem krzywdzenia w rodzinie (lub podejrzanej o krzywdzenie) kompleksowych informacji na temat:
- możliwości
uzyskania pomocy, w szczególności
psychologicznej, prawnej, socjalnej
i pedagogicznej, oraz wsparcia, w tym o instytucjach i podmiotach świadczących specjalistyczną pomoc na rzecz osób dotkniętych przemocą w rodzinie; - możliwości podjęcia dalszych działań mających na celu poprawę sytuacji osób, co do których istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie;
- może prowadzić rozmowy z osobami, wobec których istnieje podejrzenie, że stosują przemoc w rodzinie, na temat konsekwencji stosowania przemocy w rodzinie oraz informuje te osoby o możliwościach podjęcia leczenia lub terapii i udziale w programach dla osób stosujących przemoc w rodzinie;
- diagnozuje sytuację i potrzeby osoby, co do której istnieje podejrzenie, że jest dotknięta przemocą w rodzinie, w tym w szczególności wobec dzieci;
- Formularz „Niebieska
Karta – A” w terminie 5 dni roboczych od dnia wszczęcia procedury przekazywany
jest do gminnego zespołu interdyscyplinarnego, kopia pozostaje
w przedszkolu. - W ramach procedury w skład zespołu interdyscyplinarnego, o którym mowa w ust. 11 wchodzi przedstawiciel przedszkola tj. dyrektor lub koordynator ds. standardów ochrony dzieci.
- Formularz „Niebieska Karta – B” jest przekazywany członkowi rodziny osoby objętej przemocą, jeśli nie jest ona podejrzana o sprawstwo przemocy.
- W sytuacji krzywdzenia dziecka, gdy oboje
opiekunowie stosują wobec niego przemoc,
a osoba małoletnia nie będzie miała innej najbliższej rodziny np. dziadków, której będzie można formularz „Niebieska Karta – B” przekazać, należy powiadomić sąd rodzinny i nieletnich o wgląd w sytuację rodzinną dziecka, a formularz „Niebieska Karta – B” pozostaje w przedszkolu do czasu rozstrzygnięcia sytuacji dziecka. - Po dopełnieniu czynności związanych z procedurą
„Niebieskie Karty” dalsze czynności
w stosunku do rodziny są prowadzone i dokumentowane przez zespół interdyscyplinarny.
§ 10
- Za dokumentowanie
i przechowywanie dokumentów dotyczących ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub
sytuacji dotyczących krzywdzenia dziecka, w tym przemocy
w rodzinie – procedura „Niebieskie Karty” – odpowiedzialny jest koordynator ds. standardów ochrony dziecka. - Dokumentację stanowią:
- notatki dotyczące podejrzenia krzywdzenia dziecka, o których mowa w § 7 ust. 2;
- karty interwencji;
- rejestr interwencji;
- protokoły spotkań zespołu interwencyjnego;
- plany działań podejmowane przez przedszkole wobec krzywdzonych dzieci,
- kopie „Niebieskie Karty – A” i ewentualnie „B”
- inne dokumenty, które koordynator uzna za konieczne do przechowywania.
ROZDZIAŁ 5.
Procedury ochrony dzieci przez treściami szkodliwymi i zagrożeniami w Internecie
§ 11
- Infrastruktura sieciowa przedszkola umożliwia dostęp do Internetu. Dotyczy to przede wszystkim personelu, a w sporadycznych sytuacjach może dotyczyć także dzieci.
- Sieć internetowa przedszkola jest zabezpieczona przed niebezpiecznymi treściami poprzez instalację i aktualizację nowoczesnego oprogramowania.
- Na
terenie przedszkola dostęp dziecka do Internetu możliwy jest sporadycznie i wyłącznie
pod nadzorem nauczyciela przedszkola na zajęciach prowadzonych przez
nauczyciela
z wykorzystaniem komputera. - Przedszkole na swojej stronie internetowej informuje opiekunów dzieci o zasadach bezpiecznego korzystania z Internetu w domu.
- Personel pedagogiczny przedszkola starannie dobiera i nadzoruje zajęcia, w tym zajęcia dodatkowe, formy teatralne, książki i środki dydaktyczne tak, aby nie zawierały szkodliwych i nieodpowiednich ze względu na wiek dziecka treści.
ROZDZIAŁ 6.
Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka
§ 12
- Dane osobowe i wizerunek dziecka podlegają ochronie na zasadach określonych w przepisach prawa.
- Dane osobowe dziecka są przetwarzane przez personel tylko w zakresie niezbędnym do realizacji statutowych zadań.
- Dokumentacja, w tym w formie elektronicznej dotycząca
rekrutacji dzieci, dzienniki zajęć przedszkola, dokumentacja pomocy
psychologiczno-pedagogicznej i inna wymagana
w przedszkolu zawierająca dane osobowe dzieci i ich opiekunów jest przechowywana
w zamkniętych szafach lub zamkniętych pomieszczeniach. - Dane osobowe nie są udostępniane nieupoważnionym podmiotom.
- Przed dopuszczeniem do pracy każdy pracownik i personel, który ma dostęp do danych osobowych dzieci zapoznaje się z przepisami dotyczącymi ochrony danych osobowych.
- Na
początku każdego roku szkolnego opiekunowie dzieci zostają zapoznani z Klauzulą
informacyjną, a także składają pisemną zgodę na przetwarzanie danych osobowych
w zakresie niezbędnym do realizacji zadań przedszkola. - Przedszkole nie ujawnia jakichkolwiek informacji wrażliwych o dziecku dotyczących m.in. stanu zdrowia, sytuacji materialnej, sytuacji prawnej i powiązanych z wizerunkiem dziecka np. w przypadku zbiórek indywidualnych organizowanych przez naszą instytucję.
- Instytucjom zewnętrznym przekazywane są informacje dotyczące dzieci tylko w zakresie uregulowanym podstawami prawnymi.
§ 13
- Przedszkole, uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Personelowi nie wolno umożliwiać przedstawicielom mediów utrwalania wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) na terenie przedszkola bez pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- W celu
uzyskania zgody, o której mowa w ust.2 personel może skontaktować się
z opiekunem dziecka i ustalić procedurę uzyskania zgody. Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna. - Upublicznienie
przez personel przedszkola wizerunku dziecka utrwalonego
w jakiejkolwiek formie (fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody opiekuna prawnego dziecka. - Pisemna zgoda, o której mowa w ust. 2 i 4, powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany.
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Dzielenie się zdjęciami i filmami z aktywności przedszkola służy celebrowaniu sukcesów dzieci, dokumentowaniu działań i zawsze ma na uwadze bezpieczeństwo dzieci.
- Przedszkole nie podpisuje zdjęć i nagrań informacjami identyfikującymi dziecko z imienia i nazwiska. Jeśli konieczne jest podpisanie dziecka używane jest tylko imię.
- Przedszkole zmniejsza ryzyko kopiowania i niestosownego wykorzystania zdjęć lub nagrań dzieci poprzez przyjęcie zasad:
- wszystkie dzieci znajdujące się na zdjęciu lub nagraniu
muszą być ubrane, a sytuacja zdjęcia lub nagrania nie jest dla dziecka
poniżająca, ośmieszająca ani nie ukazuje go
w negatywnym kontekście; - zdjęcia lub nagrania dzieci powinny się koncentrować na czynnościach wykonywanych przez dzieci i w miarę możliwości przedstawiać dzieci w grupie, a nigdy pojedyncze osoby pokazujące z bliska twarz dziecka.
- W sytuacjach, w których przedszkole rejestruje wizerunki dzieci do własnego użytku, przyjmuje się następujące zasady:
- dzieci i opiekunowie zawsze będą poinformowani o tym, że dane wydarzenie będzie rejestrowane;
- zgoda opiekunów na rejestrację wydarzenia zostanie przyjęta przez przedszkole na piśmie oraz dziecko wyrazi taką zgodę ustnie
- jeśli rejestracja wydarzenia zostanie zlecona
osobie zewnętrznej np. wynajętemu fotografowi lub kamerzyście, przedszkole zadba
o bezpieczeństwo dzieci poprzez:
- zobowiązanie osoby lub firmy rejestrującej wydarzenie do przestrzegania niniejszych wytycznych,
- zobowiązanie
osoby lub firmy rejestrującej wydarzenie do noszenia identyfikatora
w czasie trwania wydarzenia,
- niedopuszczenie do sytuacji, w której osoba lub firma rejestrująca będzie przebywała z dziećmi bez nadzoru personelu przedszkola,
- poinformowanie opiekunów oraz dzieci, że osoba lub firma rejestrująca wydarzenie będzie obecna podczas wydarzenia
- upewnienie się, że opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
- W sytuacjach, w których opiekunowie lub widzowie
przedszkolnych wydarzeń
i uroczystości itd. rejestrują wizerunki dzieci do prywatnego użytku, przedszkole informuje na początku każdego z tych wydarzeń o tym, że: - wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zdjęć lub nagrań zawierających wizerunki dzieci i osób dorosłych wymaga udzielenia zgody przez te osoby, w przypadku dzieci – przez ich opiekunów;
- zdjęcia lub nagrania zawierające wizerunki dzieci
nie powinny być udostępniane
w mediach społecznościowych ani na serwisach otwartych, chyba że rodzice lub opiekunowie tych dzieci wyrażą na to zgodę; - przed publikacją zdjęcia lub nagrania w sieci internetowej zawsze warto sprawdzić ustawienia prywatności, aby upewnić się, kto będzie mógł uzyskać dostęp do wizerunku dziecka.
- Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna
osoba będą chcieli zarejestrować organizowane przez nas wydarzenie i
opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać
zgodę dyrektora.
Przedszkole pozyskuje pisemną informację o : - imieniu, nazwisku i adresie osoby lub redakcji występującej o zgodę;
- uzasadnieniu potrzeby rejestrowania wydarzenia
oraz informacji, w jaki sposób
i w jakim kontekście zostanie wykorzystany zebrany materiał; - podpisanej deklaracji o zgodności podanych informacji ze stanem faktycznym.
- W sytuacji, o której mowa w ust.12, przedszkole dba, aby opiekunowie udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie wizerunku ich dzieci.
- Personel przedszkola nie wypowiada się w kontakcie z mediami w sprawie żadnego dziecka lub jego opiekuna. Zakaz ten dotyczy także sytuacji, gdy pracownik jest przekonany, że jego wypowiedź nie jest w żaden sposób utrwalana.
- W celu realizacji materiału medialnego dyrektor może podjąć decyzję o udostępnieniu wybranych pomieszczeń przedszkola dla potrzeb nagrania. Dyrektor podejmując taką decyzję poleca przygotowanie pomieszczenia w taki sposób, aby uniemożliwić rejestrowanie przebywających na terenie przedszkola dzieci.
§ 14
Przedszkole
przechowuje materiały zawierające wizerunek dzieci w sposób zgodny z prawem
i bezpieczny dla dzieci:
- nośniki danych zawierające dane osobowe, zdjęcia
i nagrania są przechowywane
w zamkniętej na klucz szafce; - zdjęcia i nagrania na stronie internetowej przedszkola są przechowywane w folderze chronionym z dostępem ograniczonym do osób uprawnionych przez instytucję.
- nośniki danych są przechowywane przez okres
wymagany przepisami prawa
o archiwizacji i/lub okres ustalony przez dyrektora przedszkola. - przedszkole nie przechowuje materiałów elektronicznych zawierających wizerunki dzieci na nośnikach nieszyfrowanych.
- przedszkole nie wyraża zgody na używanie przez personel osobistych urządzeń rejestrujących (tj. telefony komórkowe, aparaty fotograficzne, kamery) w celu rejestrowania wizerunków dzieci. Jedynym sprzętem, którego używa przedszkole są urządzenia rejestrujące należące do instytucji.
ROZDZIAŁ 7.
Zasady edukacji na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem
§ 15
- Przedszkole zapewnia swoim pracownikom podstawową edukację na temat ochrony dzieci przed krzywdzeniem i pomocy dzieciom w sytuacjach zagrożenia, w zakresie:
- działań profilaktycznych np. relacji personel – dziecko, relacji dziecko – dziecko;
- rozpoznawania symptomów krzywdzenia dzieci;
- procedur interwencji w przypadku podejrzeń krzywdzenia;
- odpowiedzialności prawnej personelu placówki zobowiązanych do podejmowania interwencji;
- procedury „Niebieskie Karty”.
- Personel pedagogiczny pracujący z dziećmi i ich opiekunami jest przygotowany, by edukować w szczególności w zakresie:
- dzieci na temat praw dziecka i ochrony przed przemocą i wykorzystywaniem;
- opiekunów dzieci na temat praw dziecka oraz wychowania dzieci bez przemocy, a także chronienia ich przed przemocą i wykorzystywaniem.
- Personel dysponuje materiałami edukacyjnymi dla dzieci i dla rodziców oraz aktywnie je wykorzystuje.
- Za edukację personelu, o której mowa w ust. 1, odpowiedzialny jest koordynator ds. standardów ochrony dzieci.
- Warsztaty i szkolenia dla rodziców na temat praw dziecka i ochrony przed krzywdzeniem prowadzą specjaliści zatrudnieni w przedszkolu lub nauczyciele oddziału.
- Zajęcia z dziećmi na temat praw dziecka i ochrony przed krzywdzeniem prowadzą nauczyciele oddziału.
Załącznik nr 2
Oświadczenie personelu o znajomości i stosowaniu Standardów i Polityki ochrony dzieci[1]
…………………………………………………………………….. ………………………………………………..
Imię i nazwisko miejscowość, data
………………………………………………………….
Stanowisko, zadania w przedszkolu
……………………………………………………………….
Forma zatrudnienia lub współpracy z przedszkolem
Ja,
niżej podpisana/ny
……………………………………………………………………………………………
oświadczam, iż
w całości zapoznałam/łem się z dokumentem „Standardy i polityka ochrony dzieci”
w Publicznym Przedszkolu Sióstr Nazaretanek im. Św. Józefa Opiekuna w Kaliszu.
Zobowiązuję się do przestrzegania ustalonych standardów oraz stosowania zasad i
procedur opisanych w Polityce ochrony dzieci.
…………………………………………………………
podpis
Załącznik nr 3. Karta interwencji[2]
- Numer karty ……………………………………………………………………………………………………………..
- Data założenia karty …………………………………………………………………………………………………..
- Imię i nazwisko dziecka ………………………………………………………………………………………………..
- Data urodzenia dziecka ………………………………………………………………………………………………..
- Adres zamieszkania dziecka …………………………………………………………………………………………
- Przyczyna interwencji, forma krzywdzenia …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Osoba zawiadamiająca o krzywdzeniu dziecka …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Data i opis działań podjętych przez koordynatora ds. standardów ochrony dzieci ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Spotkania koordynatora ds. ochrony dzieci z opiekunami dziecka
data | Opis spotkania | Podpis koordynatora |
- Forma podjętej interwencji (zakreślić właściwe)[3]
- zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa
- procedura „Niebieskie Karty”
- powołanie zespołu interwencyjnego w przedszkolu
- opracowanie planu pomocy dziecku
- inny rodzaj interwencji. Jaki?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
- Dane dotyczące zawiadomienia – nazwa organu i data
Data | Nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję |
- Wyniki interwencji: działania organów, jeśli placówka uzyskała informacje o wynikach
Data | Nazwa organu | Podjęte działania |
……………………………………………………………………….
Podpis koordynatora ds. standardów ochrony dziecka
Załącznik nr 4. Rejestr interwencji[4]
l.p. | data | Przedmiot interwencji | Kogo dotyczy | Kto zgłosił | Numer karty interwencji |
Załącznik nr 5.
Monitoring standardów i Polityki ochrony dzieci – ankieta dla personelu i opiekunów
- Czy zna
Pani/Pan standardy ochrony dzieci przed krzywdzeniem obowiązujące
w przedszkolu? - Tak
- Nie
- Nie mam informacji, że takie ustalono w przedszkolu
- Czy zna Pani/Pan treść dokumentu Polityka ochrony dzieci w przedszkolu ?
- Tak
- Nie
- Nie mam informacji, że taki dokument ustalono w przedszkolu
- Czy potrafi Pani/Pan rozpoznawać symptomy krzywdzenia dzieci?
- Tak
- Nie
- Czy zdarzyło się Pani/Panu zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Polityce ochrony dzieci przed krzywdzeniem przez personel przedszkola?
- Tak
- Nie
- Jeśli tak – jakie zasady zostały naruszone? (odpowiedź opisowa)
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
- Czy w związku z tym zostały podjęte przez Panią/Pana jakieś działania: jeśli tak – jakie, jeśli nie – dlaczego? (odpowiedź opisowa)?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
- Czy Pani/Pan jakieś uwagi/poprawki/sugestie dotyczące Standardów i Polityki ochrony dzieci przed krzywdzeniem? (odpowiedź opisowa)?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
[1] Dotyczy wszystkich pracowników, stażystów, wolontariuszy i osób współpracujących, mających kontakt z dziećmi
[2] Kartę interwencji zakłada koordynator ds. standardów ochrony dzieci
[3] Można zakreślić kilka
[4] Rejestr prowadzi osoba wyznaczona przez dyrektora